Har I valgt at fortælle om jeres tema ved at holde et mini-oplæg for de yngre elever? Så brug vejledningen, som I kan se herunder. I kan også bruge skabelonen i Digital Frontløber-hæftet.
Fortæl, hvad I hedder, og hvilken klasse, I kommer fra.
Sig, at I er en del af skolens Digitale Frontløbere. Fortæl også, hvad det vil sige at være Digital Frontløber.
Fortæl, hvad der skal ske: Først vil I fortælle om jeres tema, så klassen får mere viden om temaet. Og bagefter vil I lave en aktivitet sammen med klassen.
Beslut jer på forhånd for, om de yngre elever kan stille spørgsmål undervejs, eller om I hellere vil have spørgsmål til sidst - og fortæl dem, hvad I foretrækker.
Husk at forklare ordene, hvis I bruger svære ord.
Lav stikordskort eller
speakerkort, som kan hjælpe jer med at huske, hvad I vil sige. Når I forbereder jer, så brug jeres viden fra
det digitale forløb og jeres noter fra Digital Frontløber-hæftet.
Husk at bruge
ord, som de yngre elever forstår.
Det vil sige jeres egne erfaringer og holdninger. I kan bagefter spørge klassen, hvad de tænker om temaet.
Det kan være en god idé at have forberedt nogle konkrete spørgsmål, I kan stille eleverne.
Eleverne skal blive siddende, indtil I har forklaret jeres aktivitet, og alle har forstået, hvad de skal. Læreren kan hjælpe jer.
Når I har gennemført aktiviteten, så bed eleverne om at sætte sig på deres pladser.
Tal med eleverne om aktiviteten og om de emner, som aktiviteten handlede om. Lad de yngre elever komme på banen. Det kan I for eksempel gøre ved at stille dem nogle spørgsmål, som de kan svare på. Det kan være en god idé at have forberedt et par spørgsmål på forhånd.
Sig tusinde tak for, at I måtte komme og holde oplæg for dem.