Scroll og algoritmer
Sådan kan I lave en aktivitet
Her kan I se to forslag til aktiviteter, som I kan lave med de yngre elever. I kan også vælge at finde på jeres egen aktivitet.
Forslag 1: Stressede Liv
Én af jer spiller pigen Liv fra det digitale forløb, som føler sig stresset af sin mobil. De yngre elever skal nu hjælpe Liv med at styre sit mobilforbrug. Når de kommer med et godt råd, bliver Liv mindre stresset. Når de kommer med et knap så godt råd, bliver Liv mere stresset.
☞ Brug jeres viden og jeres egne erfaringer til at finde på en række gode og dårlige råd til Liv. Det kunne fx være: ”Svar med det samme, når vennerne skriver” eller ”slå notifikationer fra”.
☞ Skriv hvert råd på et stykke A5-karton.
☞ Vælg en af jer, som skal være Liv. Øv jer således: Liv står med sin telefon og er max presset, men kan ikke tage øjnene fra den. Lad som om den bimler og bamler med notifikationer. De gode og dårlige råd ligger på bordet. Læs et råd op – er det godt, virker Liv mindre stresset. Er det dårligt, så bliver hun mere stresset. Til sidst skal hun gerne blive afslappet - hvis altså I synes de yngre elever vælger de rigtige løsninger for Liv!
☞Forklar eleverne, at de nu skal de være med til at lave et lille skuespil, hvor de har en aktiv rolle.
☞ Præsentér jeres Liv – fortæl, at hun føler sig stresset af sin mobil, men alligevel ikke kan slippe den.
☞ Læg de forskellige råd frem på bordet og præsenter dem.
☞ Lad eleverne vælge de forskellige råd - et ad gangen. Læs rådet op. Liv skal nu blive mere eller mindre stresset.
☞ Tal med eleverne om, hvorfor rådet var godt eller knap så godt.
☞ Tal til sidst med eleverne om, hvordan de selv undgår at blive stressede af mobiltelefonen.
Forslag 2: Plakat med gode råd
I aktiviteten skal de yngre elever sammen med jer finde fem gode råd til, hvordan man kan styre sin skærmtid og ikke lade sig styre af anbefalings-algoritmerne. De fem gode råd skal de yngre elever skrive på en plakat.
☞ Lav et ark, hvor der er plads til, at de yngre elever kan skrive fem gode råd. Find på en god overskrift og design arket, så det kan hænge som en plakat i elevernes klasse bagefter – brug gerne A3-størrelse. I kan tegne i hånden eller lave det på computeren.
☞ Kopier arket i flere eksemplarer, så hver gruppe af de yngre elever kan få plakaten med tilbage til deres klasseværelse (I har nok brug for fem kopier).
☞ Tal sammen om, hvilke gode råd I vil give til de yngre elever. Det kan også være forslag til aktiviteter, man kan lave i stedet for at være på skærmen. Brug jeres noter fra Digital Frontløber-hæftet.
☞ Skriv jeres forslag til gode råd på post-its eller små sedler. Lav så mange forskellige råd som muligt. Lav også tomme sedler, som eleverne kan skrive på.
☞ Sørg for at have en tyk tusch, som eleverne kan bruge til at skrive på plakaten.
☞ Når I er færdige med jeres oplæg, præsenterer I aktiviteten for de yngre elever. Læg jeres sedler med gode råd frem. Fortæl eleverne, at de om lidt skal vælge fem gode råd, som de vil skrive på plakaten, og at den skal hænges op i deres klasse bagefter. Vis den plakatskabelon, I har lavet.
☞ Introducér de gode råd, som I har skrevet på jeres sedler. Ved de tomme sedler kan I sige, at de yngre elever også gerne må finde på deres egne råd.
☞ Lad de yngre elever tale sammen om de gode råd. Hjælp dem med at udvælge fem, hvis de synes, det er svært at vælge.
☞ De yngre elever skal nu skrive de fem gode råd på plakaten. Spørg eleverne, hvorfor det netop er disse gode råd, de gerne vil tage med videre til deres klasse.
☞ Når aktiviteten er slut, skal eleverne have plakaten med sig.
Find selv på en aktivitet
I kan også være kreative og selv finde på en aktivitet, som kan sætte samtalen i gang om jeres tema.
☞ skal tage omkring 7-10 minutter at gennemføre
☞ skal skabe dialog, så de yngre elever skal tale med hinanden og/eller med jer i løbet af aktiviteten
☞ skal være aktiverende – det vil sige, at de yngre elever skal gøre noget i løbet af aktiviteten
☞ gerne må være legende og sjov.