I laver en quiz for de yngre elever, hvor de skal gætte, hvad influencere må og ikke må reklamere for – når deres opslag er beregnet til børn og unge.
Udskriv billeder af forskellige ting, som influencere gerne må reklamere for til børn og unge, og forskellige ting, som influencere ikke må reklamere for til børn og unge.
Læg billederne på bordet, inden aktiviteten går i gang.
Fortæl de yngre elever, at de skal ordne billederne i to bunker.
I den ene bunke skal der være billeder af ting, influencere godt må reklamere for (til børn og unge), og i den anden bunke skal der være billeder af ting, influencere ikke må reklamere for (til børn og unge).
Tal med de yngre elever, mens de laver bunkerne. Spørg dem for eksempel: Hvorfor lægger de billederne, som de gør?
Fortæl dem til sidst, hvilke billeder, der ligger rigtigt, og hvorfor tingene er lovlige eller ulovlige at reklamere for til børn og unge.
Lav manus til et lille skuespil, hvor to af jer lader som I er influencere, som reklamerer for produkter. Den ene skuespiller er en influencer, som overholder loven. Den anden skuespiller er en influencer, som bryder loven.
Skuespillet skal forestille en live-streaming, hvor influencerne taler direkte til deres følgere og viser produktet.
Øv jeres skuespil og tal sammen om, hvilke pointer I vil tale med de yngre elever om efter jeres skuespil.
Introducér jeres skuespil, så eleverne forstår, hvad det handler om. Fortæl dem, at den ene skuespiller vil vise en lovlig reklame, og den anden vil vise en ulovlig reklame. Eleverne skal gætte, hvilken reklame der er lovlig, og hvilken der er ulovlig.
Vis skuespillet frem og tal med eleverne om, hvordan man kan gennemskue reklame fra influencere.
Lav et kort skuespil, der viser hvordan influencere kan lave lovlig og ulovlig reklame. Skuespillerne skal tale med de yngre elever om, hvordan man gennemskuer, om influencere laver lovlig reklame eller ej.
I kan også være kreative og selv finde på en aktivitet, som kan sætte samtalen i gang om jeres tema.
☞ skal tage omkring 7-10 minutter at gennemføre
☞ skal skabe dialog, så de yngre elever skal tale med hinanden og/eller med jer i løbet af aktiviteten
☞ skal være aktiverende – det vil sige, at de yngre elever skal gøre noget i løbet af aktiviteten
☞ gerne må være legende og sjov.
Like, del, køb
Her kan I se to forslag til aktiviteter, som I kan lave med de yngre elever. I kan også vælge at finde på jeres egen aktivitet.