Like, del, køb
Herunder ser I to forslag til en aktivitet, I kan lave med de yngre elever. I kan også vælge at lave jeres egen aktivitet.
Lav en quiz for de yngre elever, hvor de skal gætte, hvad influencere må reklamere for – og hvad influencere ikke må reklamere for – når opslaget er beregnet til børn og unge.
Print billeder af en række ting, som influencere gerne må reklamere for til børn og unge, og en række ting, som influencere ikke må reklamere for til børn og unge.
Læg billederne på bordet, inden aktiviteten begynder.
Fortæl de yngre elever, at de skal ordne billederne i to bunker.
I den ene bunke skal der være billeder af ting, influencere godt må reklamere for (til børn og unge), og i den anden bunke skal der være billeder af ting, influencere ikke må reklamere for (til børn og unge).
Tal med de yngre elever, mens de laver bunkerne. Spørg dem for eksempel: Hvorfor lægger de billederne, som de gør?
Fortæl dem til sidst, hvilke billeder, der ligger rigtigt, og hvorfor tingene er lovlige eller ulovlige at reklamere for til børn og unge.
Lav to små skuespil, der viser hvordan influencere kan lave lovlig og ulovlig reklame. Brug skuespillerne til at tale med de yngre elever om, hvordan man gennemskuer, hvorvidt influencere laver lovlig reklame eller ikke.
Lav manus til et lille skuespil, hvor to af jer lader som I er influencere, som reklamerer for produkter. Den ene skuespiller er en influencer, som overholder loven. Den anden skuespiller er en influencer, som bryder loven.
Skuespillet skal forestille en live-streaming, hvor influencerne taler direkte til deres følgere og viser produktet.
Øv jeres skuespil og tal sammen om hvilke pointer, I vil tale med de yngre elever om efter jeres skuespil.
Introducer jeres skuespil, så eleverne forstår, hvad det handler om. Fortæl dem, at den ene skuespiller vil vise en lovlig reklame og den anden vil vise en ulovlig reklame. Eleverne skal gætte hvilken der er lovlig, og hvilken der er ulovlig.
Vis skuespillet frem og tal med eleverne om, hvordan man kan gennemskue reklame fra influencere.
I kan også selv finde på en aktivitet, som kan sætte en samtale i gang om jeres tema.
☞ skal tage omkring 7-10 minutter at gennemføre
☞ skal være dialogisk – det vil sige, at de yngre elever skal tale sammen eller med jer i løbet af aktiviteten
☞ skal være aktiverende – det vil sige, at de yngre elever skal gøre noget i løbet af aktiviteten
☞ gerne må være legende og sjov.